اخيرا ايلان ماسک در يکي از مصاحبه هاي راديويي خودش در پاسخ سوال مجري در ارتباط با استارت آپ هاي جديد مثل bird و lime که سرويس کرايه اسکوتر دارند گفته که خدماتي که اين سرويس ها ارائه مي دهند ارزش چنداني ندارند و تسلا به سمت توليد و ارائهي چندين محصولاتي نخواهدرفت. اما به دوچرخه هاي برقي علاقه نشان داده و گفته است که شايد دوچرخه برقي توليد کند.
هر آنچه که بايد در مورد دوچرخه برقي بدانيد.
تسلام ميتواند صنعت توليد دوچرخه در آمريکا را متحول کند؟!
دوچرخه هاي برقي در حال فراگيري شدن در آمريکا هستند، از اين دوچرخه ها هم براي جابجايي هاي روزانه و هم براي تفريح استفاده مي شود. درصد ناچيزي از اين دوچرخه ها در آمريکا توليد مي شود و عليرغم قانون جديد ترامپ، که براي دوچرخه هاي وارداتي از چين، 25 درصد تعرفه واردات گرفته ميشود، هيچ کدام از شرکت هاي توليد کننده کارخانه توليدي خودشان را به داخل آمريکا انتقال ندادهاند و اين در حالي است که رشد چشم گيري در توليد اين دوچرخه ها در چند سال اخير وجود داشته و نظر همگي نسبت به آينده ي اين محصولات و رشد آن ها مثبت است. بعد از تصويب قانون جديد ترامپ و افزايش قيمت دوچرخه ها اکثر شرکت ها اعلام کردند که حتي برنامه اي براي انتقال کارخانه هاي خود به آمريکا ندارند.
هزينه ي توسعه ي خط توليد، مديريت زنجيره تامين و نيروي کار ماهر به قدري زياد است که از توان کمپاني هاي امريکايي خارج است و باعث شده تا علاقه اي به ساخت در داخل آمريکا نداشته باشند. اگر ترامپ اصرار زيادي بر توليد در آمريکا دارد، بايد تعرفهي واردات را تا 50درصد و شايد هم بيشتر بالا ببرد.
اما تسلا، يکي از توليد کنندگاني است که چنين توانايي را دارد. تسلا تجربه ي توليد خودرو که يکي از پيچيده ترين محصولات از جهت تعداد قطعات مختلف است را دارد و توانسته به خوبي از عهده ي توليد خودرو هاي برقي برايد. توليد دوچرخهي برقي براي تسلا کار دشواري نخواهد بود و از آن جايي که ايلان ماسک ثابت کرده جملاتي که در مصاحبه ها و توييتر خود مي گويد را به واقعيت تبديل مي کند، انتظار دوچرخه ي برقي تسلا در چند سال آينده دور از ذهن نخواهد بود.
دوچرخه ي تسلا متفاوت با همه ي دوچرخه هاي قبلي خواهد بود
صنعت دوچرخه هاي برقي از يک مسير طولاني طي 10 سال گذشته آمده است. در طرح هاي اوليه انتقال قدرت از موتور توسط زنجير چرخ انجام مي شد اين طرح ها ابتدا ظاهر مناسبي نداشتند و به مروز زمان با يکپارچه شدن اين قطعات با بدنه، ظاهر مناسب تري پيدا کردند. سپس هاب موتور ها فراگير شدند که موتور مستقيما در چرخ قرار دارد و طراحي کلي را جمع و جورتر و زيباتر مي کند.
اما تسلا مي تواند يک تحول بزرگ ايجاد کند، چرا که در زمينه توليد موتورهاي الکتريکي و باتريها تجربهي خوبي دارد.
طول عمر باتريها مي تواند از دو سه سال، تا حدود ده سال افزايش يابد. سايز موتور ها مي تواند نصف شود و يا قدرتي دو برابر بدهد. همچنين با جي پي اس هاي يکپارچه شده در بنده، دوچرخه هاي مي تواند کاملا ضد سرقت شوند. و در نهايت با استفاده از سوپرشارژهاي تسلا، سرعت شارژ سريعتر مي شود و استفاده از دوچرخه را راحتتر مي کند. حتي ميتوان سيستم هاي خودران تسلا را که بر روي خوردرو هاي خود آزمايش کرده را نيز براي دوچرخههاي آن متصور شد.
وقتي که تسلا محصولي طراحي مي کند، نه تنها از جهت تکنولوژي متفاوت و جلوتر از ساير محصولات است بلکه از نظر زيبايي نيز کم نظير است. مطمئنا وقتي Franz von Holzhausen مديربخش طراحي تسلا و تيمش دست به طراحي دوچرخه بزند، طرحي افسانهاي و متفاوت ارائه خواهند کرد. اما تا آن موقع طرح زير که توسط يکي از دانشجويان طراحي صنعتي طراحي شده را مي توان به عنوان دوچرخه هاي آينده تسلا در نظر گرفت.
درباره این سایت