سرپرست پليس راهور خراسان رضوي سرپرست پليس راهور خراسان رضوي گفت: احداث ايستگاههاي دوچرخههاي اشتراکي در مشهد اقدام خوبي بود، اما بعضي از اين ايستگاهها نيمه تعطيل است و بايد براي تشويق مردم به استفاده از اين وسيله، دوباره فعال و احيا شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، راه حل معضل ترافيک و کاهش هواي آلوده در کلانشهر مشهد، با گسترش فرهنگ دوچرخه سواري ميسر است و اين از موضوعاتي است که با عنوان «کمپين دوشنبههاي با دوچرخه در مشهد» در سامانه «فارس من» به ثبت رسيده است.
براي پيگيري اين موضوع گفتوگويي با سرپرست پليس راهور خراسان رضوي انجام داديم تا نظر وي را در اين مورد جويا شويم.
حميدرضا دهنوي در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: بهترين و پاکترين وسيله حملونقل در کلانشهرها استفاده از دوچرخه است.
وي با اشاره به اينکه در مشهد مسؤوليت احداث و ساخت مسيرهاي دوچرخه با شهرداري است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شهرداري تا الآن در بحث احداث راههاي مخصوص دوچرخه سواري بهخصوص در هسته مرکزي شهر مانند بلوار خيام اقدامات خوبي انجام داده است.
سرپرست پليس راهور خراسان رضوي افزود: احداث ايستگاههاي دوچرخههاي اشتراکي در مشهد اقدام خوبي بود، اما بعضي از اين ايستگاهها اکنون به حالت نيمه تعطيل درآمده که لازم است براي تشويق شهروندان به استفاده از اين وسيله و فرهنگسازي، دوباره فعال و احيا شوند.
دهنوي بهترين راه براي گسترش دوچرخهسواري را فرهنگسازي در اين زمينه دانست و ادامه داد: بنده معتقدم کارمندان و اصناف مسيرهاي بين 5 تا 7 کيلومتر را از منزل تا محل کار خود بهتر است با دوچرخه طي کنند تا با کاهش آلودگي و ترافيک در سلامت خود و جامعه سهيم شوند.
جهت خريد دوچرخه ايراني به سايت دنرو مراجعه کنيد.
وي با تاکيد بر اينکه ترويج فرهنگ دوچرخه سواري سبب روانسازي ترافيک و حضور کمتر خودروهاي شخصي در معابر شهري ميشود، متذکر شد: تحقق اين امر نياز به زيرساخت دارد، اقدامات انجام شده کافي نيست و نياز به اقدامات گستردهتري است.
سرپرست پليس راهور خراسان رضوي با اشاره به اينکه طرحي مبني بر تشويق کارمنداني که از دوچرخه براي تردد استفاده ميکنند به استانداري پيشنهاد دادهايم، تصريح کرد: طبق اين طرح کارمنداني که به جاي خودروهاي شخصي از دوچرخه براي تردد استفاده ميکنند مورد تشويق قرار ميگيرند.
دهنوي ادامه داد: با اينکه عملکرد موجود نسبتا خوب بوده، ولي لازم است تمامي ادارات از جمله استانداري و بهويژه شهرداري بيشتر پيگيري و تلاش کنند، ما نيز پيگير اين موضوع هستيم.
اعضاي شوراي شهر دوشنبهها با دوچرخه به جلسات علني شورا ميروند
رئيس کميسيون عمران، حملونقل و ترافيک شوراي شهر مشهد نيز در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: يکي از اقداماتي که در شوراي شهر داريم بحث پيادهمحوري و دوچرخهسواري در جهت کاهش ترافيک و آلودگي هواي مشهد است.
مجتبي بهاروند با اشاره به اينکه از پنج ماه پيش براي توسعه و اتصال مسيرهاي دوچرخه سواري به يکديگر در تلاش هستيم، افزود: در اين راستا يک روز را تعيين کردهايم تا شهروندان براي کاهش آلودگي هوا و ترافيک از دوچرخه استفاده کنند.
وي متذکر شد: بهطور معمول هر دوشنبه اعضاي شوراي اسلامي و برخي از کارمندان شهرداري بههمراه سمنهاي دوچرخهسواري از ميدان پارک تا ساختمان شورا رکاب ميزنند.
رئيس کميسيون عمران، حملونقل و ترافيک شوراي شهر مشهد با بيان اينکه با توجه به صحبتهاي سخنگوي قوه قضاييه استفاده ن از دوچرخه در سطح شهر بلامانع است، خاطرنشان کرد: در سمنهاي دوچرخه سوار هم ن حضور دارند و مانعي برايشان وجود ندارد مگر آنکه نوع حجاب و پوشش آنها منافي عفت عمومي باشد که قطعا تذکر داده ميشود.
بهاروند خاطرنشان کرد: سامانه دوچرخه اشتراکي با اينکه در مشهد نسبت بهساير شهرهاي کشور زودتر شروع شد، اما به سمتي رفت که هماکنون عملا ناکارآمد است و جلسات متعددي گذاشتيم تا اين موضوع را ساماندهي کنيم و با سيستم جديد و بهروز جلو ببريم.
وي افزود: شهرداري تهران طي قراردادي با يک شرکت، از طريق اَپ و سامانه هوشمند، دسترسي مردم بهدوچرخه اشتراکي را بسيار آسان کرده، ما هم با اين شرکت جلساتي داشتيم و در حال اقدام و پيگيري هستيم تا با نصب اين اَپ مردم راحت دوچرخه تحويل گيرند و بعد از طي مسير مورد نظرشان آن را تحويل دهند.
رئيس کميسيون عمران، حملونقل و ترافيک شوراي شهر مشهد با تاکيد بر اينکه که تا پايان سال جاري 30 کيلومتر به خطوط ويژه دوچرخهسواري اضافه ميشود، عنوان کرد: تاکنون خطوط باغ ملکآباد، چهاراه دکترا تا ميدان شهدا، شهيد قانع تا انتهاي بلوار وکيلآباد و بلوار نماز مواردي است که تصويب شده و در حال اضافه شدن است.
بهاروند افزود: معابر و مسيرهاي مخصوص دوچرخهسواري استاندارد است و مسيرهايي که قبلا منجر حادثه شده است تغيير کرده تا امنيت دوچرخهسواران تأمين شود.
منبع:
درباره این سایت