در اطرافتان چند نفر سراغ داريد که بيش از يک همسر داشته باشند؟


حساب مناطقي که رسمشان بر ازدواج مجدد است را جدا کنيد. افرادي که همسرِ بيمار دارند يا به هر دليل منطقيِ ديگري تصميم به اين کار گرفته‌اند را هم کنار بگذاريد. نيز ن بيوه يا مطلقه‌اي که معمولاً نمي‌توانند به‌عنوان همسر اول، مورد توجه مردان قرار گيرند و اگر مسئله تعدد زوجات در کار نباشد آن‌ها بايد براي هميشه بدون همسر باقي بمانند را استثنا کنيد.


پاسخ تقريباً نزديک به صفر است؛ يعني اين مسئله جز در موارد خاص ما به ازاي خارجي ندارد.


اگر اين مطلب را قبول داريد بايد بگويم که بحث‌هاي فراگير و رسانه‌اي درباره چندهمسري تقريباً بيجا است. تا چه رسد به اين‌که بخواهيم درباره مهارت‌هاي چندهمسري کارگاه آموزشي برگزار کنيم.


متصديان و شرکت‌کنندگان در اين کارگاه آيا بيش از يک همسر دارند يا قصد جدي بر انجامش؟ اگر پاسخ هر دو سؤال منفي باشد پس تشکيل اين کارگاه چه منفعتي دارد؟


مطابق آنچه برخي مفسرين گفته‌اند، کساني که قدرت دارند بيش از يک همسر را اداره کنند و ازنظر" جسمي" و" مالي" و" اخلاقي" مشکلي براي آن‌ها ايجاد نمي‌شود و قدرت بر اجراي عدالت کامل در ميان همسران و فرزندان خوددارند مجاز به انجام اين کار هستند.


در برخي تفاسير گفته‌شده است که مسئله جواز تعدد زوجات بااينکه در بعضي از موارد يک ضرورت اجتماعي است و از احکام مسلم اسلام محسوب مي‌شود اما تحصيل شرايط آن در امروز با گذشته تفاوت بسيار پيداکرده است، زيرا زندگي در سابق يک‌شکل ساده و بسيط داشت؛ از اين رو رعايت کامل مساوات بين ن آسان بود و از عهده غالب افراد برمي‌آمد ولي در عصر و زمان ما بايد کساني که مي‌خواهند از اين قانون استفاده کنند مراقب عدالت همه‌جانبه باشند و اگر قدرت بر اين کار دارند چنين اقدامي بکنند؛ و اقدام به اين کار نبايد از روي هوي و هوس باشد.


با توجه به موارد بالا گفته توجه به چند نکته در اين مسئله ضروري است:



  • اولين اصل در موضوع چندهمسري، رعايت عدالت است. نمي‌توان بدون لحاظ اين مهم به ساير زوايا پروبال داد.

  • در وضعيت فعلي جامعه، اولويت اصلي فراهم‌سازي شرايط ازدواج براي دختران و پسران مجرد و توجه به مسئله افزايش جمعيت است. هرچند چندهمسري در افزايش جمعيت دخيل است اما راه‌حل منطقي و عاقلانه ترغيب جوانان به ازدواج و سپس فرزند آوري است.

  • نيز طرح اين مسئله باعث شده و مي‌شود تا اولويت اصلي جامعه که سامان دادن به معيشت و اقتصاد است به حاشيه برود و همه توان فعالان فرهنگي و اقتصادي براي رفع‌ورجوع چندهمسري هزينه شود و فرصت‌ها به‌راحتي تمام بر باد هوا برود.

  • آسيب بعدي طرح موضوع چندهمسري ايجاد و افزايش شکاف ميان متدينين باکساني است که يا بهره‌اي از تدين ندارند يا پايبندي کمتري نسبت به مسائل ديني نشان مي‌دهند. ادامه مذاکرات مجازي و مطبوعاتي دراين‌باره بيش از آن‌که نتيجه مثبتي داشته باشد به بدبيني بيشتر منجر خواهد شد.

  • اين مسئله از جهت ديگري هم مورد مناقشه است. ما هنوز شاهد رواج رسم غلطي در بيشتر نقاط کشور هستيم که ازدواج دوباره مرد و زن مصيبت‌ديده را بسيار زشت محسوب مي‌کنند و اگر فردي که همسرش را ازدست‌داده اقدام به تجديد فراش کند او را مورد شماتت قرار مي‌دهند. بهتر است به‌جاي جست‌وخيز براي مسئله‌اي که نتيجه‌اش تقريباً هيچ است براي از بين بردن اين رسم ناپسند خودمان را به‌زحمت بيندازيم.


آنچه در چند ماه گذشته رخ‌داده و مي‌دهد نشان از اين دارد که برجسته‌سازي مسئله حقوق ن يک حربه انتخاباتي براي جذب رأي بيشتر است. اگر اين مسئله درست باشد _ آن‌چنان‌که در سخنان برخي مسئولان به‌وضوح يافت مي‌شود_ بنابراين بايد طرح مسئله چندهمسري و ضريب دادن به آن را در حلقه متخصصان جنگ رواني جستجو کنيم. آن‌ها با طرح اين مسئله به اين هدف خواهند رسيد که قشر متدين را هوس‌باز و شهوت‌ران نشان بدهند و در نتيجه دست‌يابي به کرسي‌هاي مجلس را براي افرادي که تظاهر بيشتري به تدين دارند سخت خواهند ساخت.


مسئله چندهمسري را بايد در کنار موضوع ورود ن به ورزشگاه و دوچرخه‌سواري بانوان مورد مطالعه قرار داد.


جهت خريد دوچرخه ارزان کليک کنيد.


منبع:


http://rasanews.ir/


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

چاپ شاسي و چاپ عکس روي شاسي ارزان ایده نامه علمی سلوی خیال های عریان Choice خريد و فروش فويل آلومينيوم شوگار پلی آلومینیوم کلراید آپشن خودرو | دنیای آپشن نی نامه فروشگاه کشاورزی بینالود نیشابور امارلو